603 564 243
EN
Menu

Příběh Baby Office – vzestupy a pády

Jak to všechno začalo a čím jsme prošly?

První myšlenka o Baby Office pochází někdy z roku 2011. Podnikala jsem, ale zároveň jsem se chtěla dostatečně věnovat své tehdy dvouleté dceři. Dala jsem dohromady tým podobně smýšlejících žen a začaly jsme budovat místo, kde by se rodiče věnovali své práci a vzdělávání a děti by trávily čas objevováním světa a hraním. Hlavní myšlenkou bylo vytvořit komunitu, která se bude navzájem podporovat v začátcích podnikání a v návratu do zaměstnání, sdílet své radosti i strasti a společně hledat řešení problému zaměstnanosti maminek malých dětí. Více o původním záměru centra pro rodiče.

Definovali jsme naši misi, kterou se řídíme dodnes: Mít dítě neznamená být vyloučen z profesního a společenského života. Soustředili jsme se na to, abychom zjistili skutečný zájem o naše služby. Dělali jsme dotazníkové šetření i hloubkové rozhovory s potenciálními uživateli.

Když jsme vyhráli Rozjezdy pro Prahu v roce 2012, bylo to pro nás obrovské nakopnutí a potvrzení toho, že jdeme správným směrem. Všichni nám klepali na rameno a chválili nás, jaký máme skvělý záměr, jak je to dobrý nápad a že o náš projekt moc stojí jako klienti a určitě k nám budou chodit. Založili jsme projekt BABY OFFICE – PRÁCE A DĚTI POD JEDNOU STŘECHOU.

O půl roku později jsme otevřeli náš vysněný inovativní podnik coworking s miniškolkou, zasedačkou, kavárnou a masérnou. Ve vymazleném domečku v pražské Michli v dobré dostupnosti metrem i autem jsme natěšeně očekávali své první klienty … A oni nešli. Alespoň ne v takové míře, jakou jsme potřebovali pro pokrytí základních nákladů.

Po 3 měsících jsme nebyli ani na desetině plánovaných příjmů. V té době jsme získali dotaci z evropských strukturálních fondů. Tehdy nám to připadalo jako spása – 3,5 milionová finanční injekce vypadala velkolepě. Odvrácenou stranu této výpomoci jsme poznali až dodatečně. Obrovská byrokracie, papírování, výkazy, rozmělnění pozornosti a jiná klientela než ta, která by se vracela i do placené části. Museli jsme, jako příjemci dotace, rozdělit provoz na 2 části – „dotovaný“ a „komerční“. Přišli jsme o kavárnu, která měla být centrem setkávání a sdílení. Přijali jsme také další zaměstnance díky dotacím z úřadu práce.

Už v té době nám bylo jasné, že model, který jsme zvolili je neudržitelný. Příjmy a výdaje jsme měli sice díky dotacím z poloviny našeho domku v Michli vyrovnané. Mně se v té době narodil malý Jakoubek, naprosto neplánovaný, ale všemi vítaný mužský element v našem čistě ženském týmu.

Původní prostor, útulnou rodinnou vilku v Michli, jsme se rozhodli vyměnit za méně rodinné, zato více podnikatelské prostředí v Krči, v Business centru Zálesí naproti Thomayerově nemocnici. Začaly jsme přemýšlet, jak udržet fungování Baby Office i po skončení dotací.

Museli jsme se smířit s tím, že coworking a miniškolka jsou možná schopné pokrýt náklady, ale nepřináší zisk, který by umožnil propagaci projektu a pokryl minulé ztráty. Největší potenciál jsme našli v činnosti, kterou jsme od začátku vnímaly spíše jako okrajovou, jako prostředek zviditelnění našeho projektu, a to v mobilních dětských koutcích.

Tyto koutky zajišťujeme tam, kde se předpokládá účast rodičů s dětmi. Především na veletrzích, výstavách, kulturních a sportovních akcích, ale i na vzdělávacích akcích pro ženy – jako například konference Equal Pay Day, kterou pořádá Business and Professional Women.

V létě 2015 jsme se rozhodli pro zásadní krok. Rozdělili jsme organizaci projektu na tři části – „miniškolku“, kterou převzala Ivana a „vzdělávání“, které vedla Petra s Luckou jako své vlastní podnikání. My s Pavlínou jsme si nechaly „organizaci dětských mobilních koutků“, které jsme začali aktivně propagovat. Tyto 3 subjekty fungovaly pod společnou značkou BABY OFFICE.

Po odchodu Ivanky jsme se rozhodli miniškolu uzavřít a plně se věnovat rozvoji nových produktů.

Petra Koťátková založila vzdělávací společnost Eventree, která je zaměřená především na malé a střední podnikatele. Lucie Václavková je úspěšná kariérní poradkyně.

My s Pavlínou jsme se začaly zaměřovat především na firemní akce pro rodiny zaměstnanců, začali jsme organizovat family days, Mikulášské a další akce pro rodiny ve firmách. Máme za sebou úspěšné realizace pro T-Mobile, SAP, Erste, Porsche, Huawei a mnoho dalších firem.

Stále oblíbenější je také hlídání dětí ve firmách o krátkých prázdninách – pololetních, jarních nebo podzimních a příměstské tábory ve firmách.

V květnu 2020 jsme oslavili 7. výročí od otevření projektu. Posunuli jsme se od coworkingového centra pro rodiče k eventové agentuře pro rodiče a děti. Posunuli jsme se také lidsky a profesně. Každý neúspěch nám ukázal, že je potřeba změnit směr.

Eventy v době koronaviru

Pandemie opět trochu změnila naše směrování. Děti ve firmě hlídat nemůžeme, eventy jsou zakázané, hledáme tedy alternativy, jak ulehčit rodičům. Oblíbené jsou především tematické stezky, které pomohou dostat děti ven. Kromě toho připravujeme kreativně vzdělávací balíčky a tvoříme s dětmi on-line. O našem 8. výročí si přečtěte zde.

Hana Müllerová, spoluzakladatelka projektu Baby Office

Komentáře