Příběh Baby Office – vzestupy a pády
Jak to všechno začalo a čím jsme prošly?
První myšlenka o Baby Office pochází někdy z roku 2011. Podnikala jsem, ale zároveň jsem se chtěla dostatečně věnovat své tehdy dvouleté dceři. Dala jsem dohromady tým podobně smýšlejících žen a začaly jsme budovat místo, kde by se rodiče věnovali své práci a vzdělávání a děti by trávily čas objevováním světa a hraním. Hlavní myšlenkou bylo vytvořit komunitu, která se bude navzájem podporovat v začátcích podnikání a v návratu do zaměstnání, sdílet své radosti i strasti a společně hledat řešení problému zaměstnanosti maminek malých dětí. Více o původním záměru centra pro rodiče.
Definovali jsme naši misi, kterou se řídíme dodnes: Mít dítě neznamená být vyloučen z profesního a společenského života. Soustředili jsme se na to, abychom zjistili skutečný zájem o naše služby. Dělali jsme dotazníkové šetření i hloubkové rozhovory s potenciálními uživateli.
Když jsme vyhráli Rozjezdy pro Prahu v roce 2012, bylo to pro nás obrovské nakopnutí a potvrzení toho, že jdeme správným směrem. Všichni nám klepali na rameno a chválili nás, jaký máme skvělý záměr, jak je to dobrý nápad a že o náš projekt moc stojí jako klienti a určitě k nám budou chodit. Založili jsme projekt BABY OFFICE – PRÁCE A DĚTI POD JEDNOU STŘECHOU.
O půl roku později jsme otevřeli náš vysněný inovativní podnik coworking s miniškolkou, zasedačkou, kavárnou a masérnou. Ve vymazleném domečku v pražské Michli v dobré dostupnosti metrem i autem jsme natěšeně očekávali své první klienty … A oni nešli. Alespoň ne v takové míře, jakou jsme potřebovali pro pokrytí základních nákladů.
Po 3 měsících jsme nebyli ani na desetině plánovaných příjmů. V té době jsme získali dotaci z evropských strukturálních fondů. Tehdy nám to připadalo jako spása – 3,5 milionová finanční injekce vypadala velkolepě. Odvrácenou stranu této výpomoci jsme poznali až dodatečně. Obrovská byrokracie, papírování, výkazy, rozmělnění pozornosti a jiná klientela než ta, která by se vracela i do placené části. Museli jsme, jako příjemci dotace, rozdělit provoz na 2 části – „dotovaný“ a „komerční“. Přišli jsme o kavárnu, která měla být centrem setkávání a sdílení. Přijali jsme také další zaměstnance díky dotacím z úřadu práce.
Už v té době nám bylo jasné, že model, který jsme zvolili je neudržitelný. Příjmy a výdaje jsme měli sice díky dotacím z poloviny našeho domku v Michli vyrovnané. Mně se v té době narodil malý Jakoubek, naprosto neplánovaný, ale všemi vítaný mužský element v našem čistě ženském týmu.
Původní prostor, útulnou rodinnou vilku v Michli, jsme se rozhodli vyměnit za méně rodinné, zato více podnikatelské prostředí v Krči, v Business centru Zálesí naproti Thomayerově nemocnici. Začaly jsme přemýšlet, jak udržet fungování Baby Office i po skončení dotací.
Museli jsme se smířit s tím, že coworking a miniškolka jsou možná schopné pokrýt náklady, ale nepřináší zisk, který by umožnil propagaci projektu a pokryl minulé ztráty. Největší potenciál jsme našli v činnosti, kterou jsme od začátku vnímaly spíše jako okrajovou, jako prostředek zviditelnění našeho projektu, a to v mobilních dětských koutcích.
Tyto koutky zajišťujeme tam, kde se předpokládá účast rodičů s dětmi. Především na veletrzích, výstavách, kulturních a sportovních akcích, ale i na vzdělávacích akcích pro ženy – jako například konference Equal Pay Day, kterou pořádá Business and Professional Women.
V létě 2015 jsme se rozhodli pro zásadní krok. Rozdělili jsme organizaci projektu na tři části – „miniškolku“, kterou převzala Ivana a „vzdělávání“, které vedla Petra s Luckou jako své vlastní podnikání. My s Pavlínou jsme si nechaly „organizaci dětských mobilních koutků“, které jsme začali aktivně propagovat. Tyto 3 subjekty fungovaly pod společnou značkou BABY OFFICE.
Po odchodu Ivanky jsme se rozhodli miniškolu uzavřít a plně se věnovat rozvoji nových produktů.
My s Pavlínou jsme se začaly zaměřovat především na firemní akce pro rodiny zaměstnanců, začali jsme organizovat family days, Mikulášské a další akce pro rodiny ve firmách. Máme za sebou úspěšné realizace pro T-Mobile, SAP, Erste, Porsche, Huawei a mnoho dalších firem.
Stále oblíbenější je také hlídání dětí ve firmách o krátkých prázdninách – pololetních, jarních nebo podzimních a příměstské tábory ve firmách.
V květnu 2020 jsme oslavili 7. výročí od otevření projektu. Posunuli jsme se od coworkingového centra pro rodiče k eventové agentuře pro rodiče a děti. Posunuli jsme se také lidsky a profesně. Každý neúspěch nám ukázal, že je potřeba změnit směr.
Eventy v době koronaviru
Pandemie opět trochu změnila naše směrování. Děti ve firmách jsme hlídat nemohli, eventy byly zakázané, a tak jsme hledali alternativy, jak ulehčit život rodičům a zabavit děti. Vznikly tak oblíbené tematické stezky, které pomohly dostat děti ven i době lockdownu. Kromě toho jsme připravovali kreativně vzdělávací balíčky a tvořili s dětmi on-line. O našem 8. výročí si přečtěte zde.
Nové trendy a směr
9leté výročí jsme oslavili prací. Po dlouhé době jsme se opět vrhli na pořádání akcí pro děti a pro rodiny. Naši klienti do poslední chvíle nevěděli, zda se budou eventy konat, a tak bylo jaro 2022 poněkud hektické.
Kromě toho jsme se pustili do nového projektu s názvem Hravý marketing.
Hana Müllerová, spoluzakladatelka projektu Baby Office