EN
0
Menu

7 věcí z oblasti time managementu, které mě naučily děti

Mateřství mě naučilo spoustu věcí. Například jak fungovat i když se nevyspím, jak být stále pozitivně naladěná a řešit konflikty s nadhledem, jak nedávat hned průchod všem svým emocím. Nejvíce jsem se ale naučila o time managementu.

1. Věci, do kterých se vám nechce, udělejte hned

Dítě vás naučí, že jsou důležitější věci než vaše pocity a potřeby. Musíte ho nakrmit, když má hlad, přebalit, když potřebuje, pochovat, a nikdo se neptá, zda se vám chce, zda nejste unavená nebo vás nebolí záda.

Tento přístup se vyplatí zachovat i k činnostem, které se vám zrovna nechce dělat. Odsouváte nepříjemné telefony? Kupí se vám nevyřízená administrativa? Naučte se pustit se do nepříjemné práce hned po ránu.

2. Važte si svého času a delegujte vše, co můžete

Málokdy najdete někoho, kdo udělá věci přesně tak, jak si to představujete. Ale pokud se smíříte s tím, že lze věci dělat dost dobře, ale ne perfektně a naučíte se dělat pouze to, co nemohou udělat ostatní, ušetříte čas a můžete se věnovat strategickým věcem – v životě i v byznysu. Delegovat činnosti je jedna z nejcennějších a zároveň nejnáročnějších dovedností, které můžete získat.

Zaškolte si pomocníka, přijměte stážistu, využívejte služeb virtuální asistentky, vezměte si paní na úklid domácnosti, případně i hlídání dětí – cokoli, co vám ušetří čas, abyste se mohli věnovat prioritním činnostem. 

3. Smiřte se s tím, že vždy budete mít víc příležitostí než času

S dětmi člověk rezignuje na spoustu svých zálib a koníčků, protože na ně prostě nezbývá čas. O to důležitější je definovat si své priority, uvědomit si vize, kam chcete, aby se váš život ubíral, a z těch neslevovat. Sami znáte období, kdy vás drtí termíny, práce se hrne ze všech stran a vše vám přerůstá přes hlavu. Právě opakování vašich cílů vás přes toto období přenese.

4. Hledejte možnosti, jak spolupracovat

Když máte malé děti, nemůžete všechno dělat sama. Potřebujete kolem sebe lidi, kteří vás podpoří a pomohou. Spolupracovat a pomáhat si navzájem je klíčem i k úspěšným pracovním vztahům. Více k tomuto tématu najdete v článku Dávat a brát.

Jste kreativní? Chrlíte ze sebe nápady, ale jejich dotahování už vás nebaví? Spojte se s lidmi, kteří jsou dobří v realizacích, ale nejsou kreativní. Vytvářejte synergie a propojujte se. Když se bude dařit lidem kolem vás, bude se dařit dobře i vám. I zde platí rovnováha – když vy pomůžete, i vás někdo podpoří.

5. Plánujte. Dlouhodobě i krátkodobě

Bez pečlivého plánování se neobejde žádná maminka. Někdy není volba té správné aktivity v dané chvíli jednoduchá – máte jít na zajímavou akci, kde můžete potkat své potenciální klienty – nebo se věnovat rodině? Dát přednost projížďce na kole nebo dodělání práce? Pomůže vám detailní plán aktivit. Děti velmi dobře reagují na stereotypy, pokud vědí, kdy se bude co dít, smíří se s realitou lehce. Naopak špatně snášejí nejistotu a překotné změny. To samé platí do jisté míry i o dospělých.

6. Nesnažte se dělat věci dokonale

Dokonalost je iluze. Stejně jako od dětí nemůžete vyžadovat, že budou dělat vše podle vašich představ, ani sebe nemůžete stresovat touhou po stále lepších výkonech. Nedaří se vám pracovat podle svých představ? Máte pocit selhání? Pusťte to, snažte se brát život i práci s lehkostí. Často se stává, že věci začnou fungovat, když se přestanete zarputile snažit.

7. Naučte se říkat NE

Děti vás skvěle vycvičí v tom, jak dávat druhým hranice bez toho, abyste je zraňovali nebo ponižovali. Dětem musíte říkat NE 10× denně. Naučte se to říkat i v práci. Pečlivě vyhodnocujte, zda to, co děláte přinese i odpovídající výsledky. Nebojte se navrhnout spolupracovníkům nebo obchodním partnerům jiné řešení, které vám připadá optimálnější.

Hana Krejčí

Chci dostávat newsletter s tipy, jak pečovat o rodiče ve firmě