Příběh Baby Office – vzestupy a pády

V dubnu 2017 slavíme 4 výročí! Jak to všechno začalo, co jsme za 4 roky fungování zažily?

Začalo to někdy v roce 2011, kdy jsem potřebovala pracovat, protože jsem měla rozjetou firmu, a zároveň jsem se chtěla dostatečně věnovat své tehdy dvouleté dceři. Dala jsem dohromady tým podobně smýšlejících žen a začaly jsme budovat místo, kde kde by se rodiče věnovali své práci a vzdělávání a děti by trávily čas objevováním světa a hraním. Hlavní myšlenkou bylo vytvořit komunitu, která se bude navzájem podporovat v začátcích podnikání a v návratu do zaměstnání, sdílet své radosti i strasti a společně hledat řešení problému zaměstnanosti maminek malých dětí.

Definovali jsme naši misi, kterou se řídíme dodnes: Mít dítě neznamená být vyloučen z profesního a společenského života. 

Když jsme vyhráli Rozjezdy pro Prahu v roce 2012, bylo to pro nás obrovské nakopnutí a potvrzení toho, že jdeme správným směrem. Všichni nám klepali na rameno a chválili nás, jaký máme skvělý záměr, jak je to dobrý nápad a že o náš projekt moc stojí jako klienti a určitě k nám budou chodit.

O to tvrdší bylo procitnutí o půl roku později, kdy jsme skutečně otevřeli náš vysněný inovativní podnik coworking s miniškolkou, zasedačkou, kavárnou a masérnou. Ve vymazleném domečku v pražské Michli v dobré dostupnosti metrem i autem jsme natěšeně očekávali své první klienty … A oni nešli.

Od počátku jsme podnikání pojali velkoryse po vzoru pražského Hubu. Investovali jsme do kvalitního vybavení prostor, zaměstnávali jsme recepční, abychom se mohli věnovat rozvoji, vypláceli mzdu společníkům protože jsme neměli jednotné podíly, a peníze určené na rozběhnutí podniku mizely neuvěřitelným tempem. Po 3 měsících jsme nebyli ani na desetině plánovaných příjmů. V té době jsme naštěstí (nebo možná naneštěstí) získali dotaci z evropských strukturálních fondů. Tehdy nám to připadalo jako spása – 3,5 milionová finanční injekce vypadala velkolepě. Odvrácenou stranu této výpomoci jsme poznali až dodatečně. Neuvěřitelná byrokracie, papírování, výkazy, rozmělnění pozornosti, jiná klientela než ta, která by se vracela i do placené části a další těžkosti. Museli jsme, jako příjemci dotace, rozdělit provoz na 2 části – „dotovaný” a „komerční”. Přišli jsme o kavárnu, která měla být centrem setkávání, sdílení anebo kde byla možnost jen tak posedět. Přijali jsme také další zaměstnance díky dotacím z úřadu práce.

Už v té době nám bylo jasné, že model, který jsme zvolili je neudržitelný. Dotace nás ale ukolébala a byli jsme rádi, že fungujeme. Příjmy a výdaje jsme měli díky dotacím z poloviny našeho domku v Michli vyrovnané. Mně se v té době narodil malý Jakoubek, naprosto neplánovaný, ale všemi vítaný mužský element v našem čistě ženském týmu.

Původní prostor, útulnou rodinnou vilku v Michli, jsme se rozhodli vyměnit za méně rodinné, zato více podnikatelské prostředí v Krči, v Business centru Zálesí naproti Thomayerově nemocnici. A přišla další krize. Skončily dotace z úřadu práce, naše sociální smýšlení nám nedovolilo rozloučit se s lidmi, které jsme zaměstnávali, a my jsme se opět dostali do ztráty. V tu chvíli nám konečně došlo, že i když provozujeme sociální podnik, musíme začít vydělávat.

Museli jsme se smířit s tím, že coworking a miniškolka jsou možná schopné pokrýt náklady, ale nepřináší zisk, který by umožnil propagaci projektu a pokryl minulé ztráty. Největší potenciál jsme našli v činnosti, kterou jsme od začátku vnímaly spíše jako okrajovou, jako prostředek zviditelnění našeho projektu, a to v mobilních dětských koutcích.

Tyto koutky realizujeme všude tam, kde se předpokládá účast rodičů s dětmi. Především na veletrzích, výstavách, kulturních a sportovních akcích, ale i na vzdělávacích akcích pro ženy – jako například konference Ženy sobě, kterou pořádá Business and Professional Women.

V létě 2015 jsme se rozhodli pro zásadní krok. Rozdělili jsme organizaci projektu na tři části – “miniškolku”, kterou převzala Ivana a “vzdělávání”, které vede Petra s Luckou jako své vlastní podnikání. My s Pavlínou jsme si nechaly “organizaci dětských mobilních koutků”, které jsme začali aktivně propagovat. S kolegyněmi se vzájemně podporujeme a společně fungujeme pod společnou značkou BABY OFFICE. U dětských koutků jsme se rozhodli změnit strategii a na místo původní ceny, která byla “zdarma za propagaci”, jsme zavedli “za udržitelné ceny”. Pokrývají tak naše náklady a přináší přiměřený zisk. Naši službu velmi vítají všichni rodiče. Mohou si díky nám akci v klidu užít, a zároveň mají své děti s sebou. Pro děti připravujeme pestrý program, který vždy koresponduje s duchem akce. Např. na veletrhu Profesia Days si s dětmi hrajeme na různá povolání, inspirujeme je k přemýšlení o tom, co jejich rodiče dělají a co by jednou chtěly dělat ony. Na Interbeauty tvoříme s dětmi masky, malujeme na obličej, holčičky si můžou pohrát s líčením,…

Ani rozjezd mobilních dětských koutků nebyl jednoduchý. Realizátoři akcí často nemají finanční prostředky naši službu, snažíme se tedy najít finanční partnery, kteří nám umožňují službu realizovat. Dobře se nám osvědčila spolupráce např. s drogerií Rossmann, která hodně dbá na společenskou odpovědnost. Mobilní koutky jsou ale zajímavé i z pohledu marketingu. Umožní partnerovi dětského koutku zviditelnit svou značku na hojně navštěvovaných akcích a spojit své jméno se službou, která je nejen hezká, ale hlavně užitečná.

V roce 2016 jsme se začali zaměřovat i na firemní akce pro rodiny zaměstnanců, začali jsme organizovat Dětské dny ve firmách, Mikulášské a příměstské tábory. Máme za sebou skvělé realizace pro T-mobile, ČSOB, Erste, Porsche, Huawei a další.

Zpět na začátek

Přestože se nyní snažíme více dbát na ekonomickou udržitelnost, rozhodně nezůstávají pozadu naše vize o tom, že chceme pomáhat společnosti, ve které žijeme. Naše cíle zůstávají stále stejné:

Osvěta. Baby Office ukazuje, že péče o děti jde skloubit s prací tak, aby nikdo netrpěl.

Vytváření příležitostí pro rodiče malých dětí. Baby Office zaměstnává rodiče malých dětí a na příkladu dobré práce ukazuje, že se vyplatí přizpůsobovat jejich potřebám.

Propojování světů. Baby Office se snaží propojit svět maminek se světem byznysu, svět rodičů se světem dětí a hledat zajímavé příležitosti pro růst.

Hana Krejčí, spoluzakladatelka projektu Baby Office