0
Menu

Rozhovor se Zuzanou Dudovou

Zuzana Dudová se rozhodla na mateřské podnikat s krásným artiklem – ručně vyráběnými hračkami. Jak rozjela svůj projekt Hračky s duší?

Můžete mi popsat, jaká byla vaše cesta od prvotního nápadu až k realizaci malého podnikání?
Po narození dcerky jsem začala hledat hračky pro miminka a to, co jsem viděla v obchodech, se mi prostě nelíbilo. Byly to nehezké hračky vyráběné ve velkých sériích, většinou hračky ze syntetických materiálů původem z Asie a hračky, které se nedaly prát. Na základě toho jsem se sama rozhodla, že si hračky musím najít někde jinde a začala jsem na internetu hledat hračky malých českých výrobců. Takové výrobce jsem naštěstí našla, hračky jsem nakoupila a byla jsem z nich úplně nadšená. Později, když byla dcera větší, jsem jí chtěla koupit hezkou první panenku. Neměla jsem čas, šla jsem opět do velkého obchodu s hračkami a odcházela jsem opět zklamaná – panenky byly ošklivé, jejich cena byla vzhledem k zpracování a materiálu neadekvátní. Byla jsem z toho tehdy dost rozčarovaná.

Takže nemožnost najít pěknou hračku bylo impulsem k vašemu rozhodnutí pustit se do podnikání? Ano, při hledání panenky jsem si již podruhé ověřila, že tudy cesta opravdu nevede. Vrátila jsem se ke kontaktům, které jsem již měla a našla jsem i další. Začalo ve mne uzrávat rozhodnutí, že bude asi více rodičů, kteří to mají podobně jako já a rozhodla jsem se vytvořit prostor/platformu, která by byla užitečná i ostatním rodičům, se kterými bych mohla sdílet krásné hračky a příběhy jejich tvůrců.

Co se v praxi stalo po tomto rozhodnutí?
Začala jsem ještě více hledat na internetu, především na různých webech a portálech, které sdružují profesionální i poloprofesionální tvůrce a začala jsem samotné tvůrce kontaktovat. Důležité pro mne přitom bylo osobně se s nimi potkat, nejenom vidět jejich hračky, jak vypadají na obrázku. Chtěla jsem si všechno osahat, prohlédnout si řemeslné zpracování a zároveň se s těmi lidmi bavit o možnosti spolupráce a o tom, jestli je pro nás možná nějaká společná cesta. Také jsme mluvili o tom, co je trápí jak bych je podpořit, jak bych jim mohla pomoci k dalšímu rozvoji. Začala jsem je postupně navštěvovat a doma jsme to pojali jako rodinné výlety. Moje dcera tak byla prvním „testovačem“ hraček, které teď nabízíme. V tu dobu jsem také začala řešit praktické věci: jak začít podnikat, co je vše potřeba zařídit, co musím udělat, abych si mohla otevřít e-shop.

Jakým způsobem se snažíte dostat svůj e-shop do povědomí lidí? Vzhledem k tomu, že s tímto druhem podnikání nemám předchozí zkušenost a nemám ani materiální podmínky k tomu, abych měla rovnou kamenný obchod, rozhodla jsem se pro začátek rozjet e-shop. Teď je pro mě nejdůležitější nalákat lidi na stránky e-shopu a sdělit jim ideu mého obchodu. Máme facebookovou stránku a jsme přítomni i na dalších sociálních sítích jako je Twitter či Pinterest, používáme i internetovou reklamu. Snažím se vytěžit své možnosti co nejvíce a učím se za pochodu. V technických oblastech provozu webu e-shopu a jeho propagace mi zatím velmi pomáhá můj manžel.

S čím zatím nejvíc bojujete?
Často kolem sebe slýchám, že je zbytečné zejména malým dětem kupovat krásnou hodnotnou hračku, že se k ní děti neumí chovat a že ji rozbijí… Já tento pohled nesdílím. Věřím, že vztahu k lidem a potažmo k věcem okolo nás se děti učí od nás. Pojďme je tedy obklopovat věcmi, které sami považujeme za krásné a hodnotné a v nichž vidíme smysl.

V obchodní rovině řeším problém s tvořením koncové ceny. Cenu nechceme příliš navyšovat oproti tvůrcům. Tvůrci však bohužel často neznají hodnotu a cenu své práce a nejsou natolik sebejistí, aby si za ni řekli adekvátní obnos. Podhodnocení výrobních nákladů a neadekvátní stanovení prodejní ceny pak vlastně deformuje celý trh s těmito typy výrobků a omezuje jeho rozvoj.

V osobní rovině pak nejvíce bojuji s časem. V současnosti narážím na své limity v organizaci času ale i sil. Uvědomuji si teď, jaké jsem měla štěstí s výběrem životního partnera, mám doma v tom, co dělám podporu, a shodneme se v prioritách. Jinak by bylo slaďování rodiny a práce ještě o dost obtížnější.

V čem je váš e-shop jiný?

Náš e-shop je zaměřený na české hračky malých tvůrců a autorských dílen. Jádro nabídky tvoří hračky vyráběné ručně v malých sériích. Řada hraček, které nabízíme, jsou speciální limitované edice dostupné jen v našem obchodě. Velkou výhodou našeho e-shopu ale je, že máme veškerou nabídku hraček skutečně skladem, takže odesíláme ihned.

Nechci ale prodávat hračky anonymně, nebo jen uvést jejich značku. Chci lidem ukázat, kdo konkrétně za jednotlivými hračkami stojí, kde a jak hračky vznikají. Právě kontext vzniku jednotlivých hraček a výjimečné osobnosti jejich tvůrců pro mne tvoří duši hračky. A právě tím se moje hračky odlišuji od hraček, kterými velká hračkářství přetékají. Postupně budeme informace o jednotlivých hračkách a jejich tvůrcích rozšiřovat a plánujeme je rozvíjet i na blogu.

Jak vidíte v současnosti své podnikání? Kam bude směřovat?
V současné době mám ze svého podnikání dobrý pocit. Souvisí především s tím, že dělám to, co mne baví a zároveň dávám dalším lidem, jejichž výrobky odebírám, možnost dál podnikat a vyrábět krásné věci. Kouzlo ručně dělaných hraček spočívá v přímém kontaktu s hračkou. Ve chvíli, kdy ji vidíte naživo, kdy ji držíte v rukou, v tu chvíli ji chcete. Internetový prodej bohužel tvoří bariéru, nemůžete si hračky osahat, a já v budoucnu musím přijít na to, jak ji překonat. Už od začátku jsem se snažila podporovat malé české tvůrce. V tom hodlám pokračovat a zároveň bych ráda postupně rozšiřovala portfolio e-shopu. Ráda bych z e-shopu postupem času vytvořila širší platformu, která by poskytla malým českým tvůrcům jejich prezentaci a obchodní servis a umožnila jim soustředit se plně to, co sami chtějí, na vlastní na výrobu hraček. V tuto chvíli jsem ale teprve na počátku.

Chci dostávat newsletter s tipy, jak pečovat o rodiče ve firmě