10 kroků ke zviditelnění vašeho projektu


prmNa to jsme se zeptali PR specialistky a publicistky Markéty Kronovetrové. Jaké jsou její doporučení pro začínající podnikatele, kteří chtějí začít s Public relations?

Na samém začátku nemusíte platit drahým PR agenturám, protože toho hodně zvládnete sami. Pomalu a postupně, protože vše chce svůj čas a pro PR to platí dvojnásob. Ze dne na den se proslaví jen málokdo, a když se mu to podaří, tak jde spíš o negativní publicitu.

Pokud  nechcete nadělat víc škody než užitku a rádi byste našli novináře, kterého bude vaše témat zajímat, pomohou vám následující kroky:

 

1. Ujasněte si, co bude vaší vlajkovou lodí, tzv. majstrštykem? A ten pak prezentujte.

Na začátku se soustřeďte na prezentaci jednoho výrobku. Nezačínejte se vším najednou. Soustřeďte se na to nejlepší, co máte, na tom postavte své jméno.

2. Sepište si, v čem je váš produkt jedinečný a v čem jste lepší než konkurence.

Prezentujte hlavně klady. Není třeba zvlášť upozorňovat na negativa, i když na přímou otázku klienta je nesmíte zapřít. Mluvte pravdu. Lhát se nevyplácí – ani v komunikaci s médii, ani s jednotlivými zákazníky. Nepřehánějte to se superlativy, nepomlouvejte konkurenci. Stačí jen jasně a stručně prezentovat v čem jste dobří.

3. Rozhodněte se, kde by vás měli zákazníky najít online. Na webu? Na Facebooku? Na jiných sociálních sítích?

Musíte být dohledatelní, ale není nutné pořizovat hned vše najednou. Nejde o to tyto kanály jen zařídit, musíte je také spravovat a to chce čas. Pokud nemáte dost novinek, zůstaňte u webu. Pokud máte hodně fotografií, volte Instagram, jestli chcete s fanoušky často a pravidelně komunikovat, je čas pro FB. Ale můžete si jednotlivé kanály přidávat postupně a některé třeba nepoužívat vůbec. Nic nepůsobí hůř než neaktualizovaný FB účet a web bez informací.

4. Připravte si podklady, které předáte zájemcům, které budou zajímat další podrobnosti.

Když už někoho váš výrobek zaujme, chce o něm vědět víc. Představte si, jaké otázky by mohly přijít a připravte si odpovědi. Novináři budou chtít k článku fotografie. Uchystali jste si je dříve, než jste rozeslali tiskovou zprávu? Kdo bude komunikovat s veřejností? Kdo s médii? Má dostatek informací a podkladů?

5. Vyberte si média, ve kterých byste se rádi prezentovali.

Zásadně oslovujte jen média, se kterými skutečně chcete mluvit. Česká mediální scéna je široká. Chcete komunikovat i s bulvárními médii? S časopisy, nebo e-ziny? S deníky? V každé redakci se s informacemi pracuje jinak. Pokud budete vidět, osloví vás i novináři, kterým jste vy sami nepsali, ale to bude nejspíš až v době, kdy už pro vás bude komunikace s médii obnošená vesta.

6. Napište tiskovou zprávu a pošlete jim ji.

Máte ujasněno, o čem chcete psát, na jaká pozitiva chcete poukázat, máte připravené doplňující informace i fotografie, víte, s jakými novináři chcete komunikovat? Je čas na tiskovou zprávu. Měla by být o něčem novém a aktuálním, obsahovat odpovědi minimálně na otázky KDO, KDE, KDY a CO. Pište jasně, stručně, co nejvíce objektivně.

7. Sledujte, která média a kteří novináři se o vás zajímají.

Pokaždé, když se vám některý z novinářů ozve, zapište si, kdo to byl, z kterého byl média, o co měl zájem. Hodí se i poznámky s čímkoli neobvyklým. Když s ním budete mluvit příště, snadněji se mu připomenete a máte větší šanci, že si zapamatuje on vás.

8. Pečlivě odpovídejte na dotazy novinářů i prvních zákazníků.

Nepodceňujte komunikaci ani s novináři, ani se zákazníky. Nezodpovězené dotazy vám dobré jméno neudělají.

9. Sledujte návštěvnost svých stránek nebo profilu na FB.

Průběžně si dělejte poznámky, jak se vám v komunikaci daří. Nemusíte vypracovávat grafy a vést si tabulky, ale sledovat počítadla není nic náročného. Monitoringy médií a sociálních sítí dají více práce, ale vyplatí se. Tak poznáte, na co ti, které chcete oslovit, reagují.

10. Pokračujte. Nepřestávejte komunikovat s médii o dalších výrobcích a novinkách, ale nepřežeňte to.

Hledejte zlatou střední cestu. Nezahlcujte je, zároveň však nedovolte, aby na vás zapomněli.

Chcete vědět víc a také si něco z PR vyzkoušet na vlastní kůži? Přijďte 8. 11. 2016 v 9:00 hodin na Markétin kurz  Základy Public relations.


Komentáře

Okomentuje příspěvek