4 jednoduché cviky, jak se soustředit na přítomnost

Ve spolupráci s Mindfulness institutem přinášíme několik tipů, jak pomoci sobě i dětem lépe se ukotvit v přítomnosti.

TIP1:  VYPIJTE SI KÁVU VŠÍMAVĚ

Připravte si svoji kávu nebo čaj tak, jak si ji obvykle připravujete a v čase, na který jste zvyklí. Pro její vypití si však udělejte čas pouze na pití kávy. Netelefonujte, nemailujte ani nekláboste s kolegy. Věnujte se pouze své kávě. Zapojte všechny svoje smysly – zrak, hmat, čich i chuť. Všímejte si toho, jak berete svůj šálek kávy do ruky, jak jej přibližujete k ústům. Všimněte si pocitů, které máte těsně před tím, než si dáte první lok své oblíbené kávy. Nechce kávu chvíli v ústech a zkoumejte chutě. Můžete si opět všimnout svých pocitů. Jak se při pití kávy cítíte? Nic nehodnoťte ani neposuzujte, jen pozorujte. Užijte si svoji všímavou kávu. (Samozřejmě stejně všímavě můžete pít čaj nebo cokoliv jiného.)

TIP2:  UKOTVĚTE DĚTI K DECHU

Zkuste s dětmi jednoduchou techniku sledování svého dechu. Nechte děti aby se posadily do tureckého sedu a daly si prsty pod nos tak, aby na prstech cítily proud vydechovaného vzduchu. Je vhodné pro cvičení zavřít oči. Nechte děti po dobu 1 minuty sledovat svůj dech na proudu vydechoavného vzduchu na svých prstech. Čas můžete postupně prodlužovat. U větších dětí  můžete cvičení rozšířit o počítání výdechů.  Cvičení můžete s dětmi dělat když je potřebujete zklidnit nebo „naladit“ na jinou činnost.

TIP3: VŠÍMAVÉ JÍDLO

Veďte děti k tomu, aby zapojily do snědení malé svačinky postupně zrak,  hmat, čich i chuť. Dejte si na svačinku více času než obvykle. Začněte tím, že si jídlo prohlédnete, zjistíte barvy, tvary, stíny. Nechte děti, ať si vezmou svačinku do ruky a zapojí hmat, zjistí jaký je povrch, struktura. Nechte děti přivonět. Potom vložte první sousto do úst, nechte chvilku ležet na jazyku a sledujte chutě, které se v ústech objevily. Pomalu začněte kousat a všímejte si, co nového se v ústech objevuje. Tímto způsobem můžete sníst několik soust ze svačinky. Potom si s dětmi popovídejte o tom, co objevily, na co mysleli, jak jim svačinka chutnala.

TIP4: VŠÍMAVÁ PROCHÁZKA

Při procházce nebo pobytu na zahradě nebo v parku můžete také vést děti k tomu, aby zapojily více smyslů – poslouchaly venkovní zvuky, objevily nové vůně, hmatem prozkoumaly objevené kameny a zkusily objevit něco nového, čeho si zatím na procházce nebo na zahradě nevšimly. Při procházce mohou věnovat pozornost tomu, jak se jejich nohy dotýkají země, jak se jejich noha zvedá a zase vrací na zem při každém kroku.

Více o Mindfullness pro děti


Komentáře

Okomentuje příspěvek